Stel je bent slager. En je denkt: barbecues organiseren, dat kan ik er prima naast doen! Uitstekend idee, maar daar komt qua regels, risico’s en bedrijfsaansturing meer bij kijken dan veel ondernemers beseffen. 

De afdeling Risicobeheersing van Interpolis betoogt dat ondernemers goed moeten nadenken en advies inwinnen voor ze nevenactiviteiten gaan ontplooien.

Ridderknotsen

We zien wel eens ondernemers die iets te makkelijk in het diepe van een nieuwe markt springen. Ze denken nergens over na en beginnen gewoon. Klein voorbeeld: een ondernemer dacht extra omzet te halen door bij evenementen ridderknotsen en –zwaarden te verkopen. Tot de politie langskwam: of hij daar een vergunning voor had? Daar had hij geen seconde bij stilgestaan.

Vanuit ons vak zijn we natuurlijk primair gericht op het risicoprofiel dat verandert als bedrijven nevenactiviteiten gaan ontplooien. Mooi voorbeeld hoe het mis kan gaan is een containerbedrijf. Op een goede dag besloot het bedrijf dat het leuk zou zijn ook af en toe jachten uit het water te tillen met hun hijskranen. Dat leidde vervolgens wel erg vaak tot gekraak en forse schade. Ze zijn er wijselijk weer mee gestopt.

Veranderd risicoprofiel

Begrijp ons niet verkeerd: we willen geen enkele ondernemer afraden nevenactiviteiten te ontplooien. Integendeel. Maar we houden een pleidooi om heel goed na te denken. Wat betekent deze verandering voor mijn bedrijf? Zoek zaken goed uit, spreek met mensen in de nieuwe sector, win adviezen in, praat met je verzekeraar. Je risicoprofiel kan namelijk flink veranderen.

Kijk ook goed naar de structuur van je eigen organisatie. Is je organisatie wel berekend op zo’n uitbreiding? Is er geen andere manier van aansturing nodig?

ZekerVanJeZaak

Interpolis stimuleert ondernemers om op deze manier nevenactiviteiten op te zetten. We vinden het zo belangrijk, dat we de dekking van ons Interpolis ZekerVanJeZaak®-pakket in principe ook voor nevenactiviteiten laten gelden. Een slager die besluit bij bedrijven barbecues te organiseren: die risico’s zijn bij ZekerVanJeZaak volledig gedekt.

Door onze ruime ervaring op dit terrein hebben we geleerd dat nevenactiviteiten niet altijd even succesvol zijn als ondernemers iets totaal anders gaan doen dan ze tot nog toe gewend zijn. Zoek markten op die enigszins in het verlengde liggen van wat je al doet, dan is de kans op succes het grootst.

Een stucadoor die besluit ook sloopwerk te gaan doen: uitstekend idee. Of een houthandel die zelf kozijnen wil gaan produceren. Maar een beeldhouwer die daarnaast boekhoudklussen wil gaan aannemen, dat is over het algemeen een lastiger verhaal.

Core business

Ben jij zo’n ondernemer die iets (heel) anders gaat doen en twijfel je of je nieuwe activiteiten echt nog steeds gedekt zijn, neem dan contact op met je verzekeringsadviseur. Die kan je het juiste advies geven over de dekkingen die je nodig hebt.

In een reeks bijdragen laat de afdeling Risicobeheersing van Interpolis bedrijven zien hoe ze doordacht kunnen omgaan met risico’s. Interpolis is partnerexpert van Z24.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl